Solliciteren
Solliciteren begint bij het vinden van een vacature. Er zijn verschillende manieren om een vacature te vinden die aansluit op je cv. Dit kan bijvoorbeeld via:
- Vacaturesites
- Vacaturepagina van kranten
- Social media, met name LinkedIn
- Netwerken
Netwerken kan een een belangrijke rol spelen bij het vinden van een nieuwe baan. Niet alle vacatures staan namelijk online. Meestal wordt zo'n vacature dan intern ingevuld, of wordt er via via iemand benaderd. Het kennen van de juiste personen kan op zo'n moment uitkomst bieden. Mocht er op dat moment geen beschikbare vacature zijn, dan zal de kans groot zijn dat het bedrijf op het moment dat er wel een functie openstaat eerst naar jouw sollicitatiebrief kijkt.
Solliciteren gaat meestal door een sollicitatiebrief te schrijven en deze samen met je cv naar de organisatie te sturen. In de brief overtuig je het bedrijf dat jij de beste kandidaat bent voor de baan. Met je cv laat je op een overzichtelijk wijze zien welke werkervaringen je hebt, welke opleidingen en/of cursussen je hebt gevolgd en wat je hobby's en interesses zijn.
Voordat je gaat solliciteren, lees dan hier onze sollicitatietips
Tips voor het opstellen van je cv